Bir motorlu taşıtın kaza sonrasında piyasadaki değerinde meydana gelen azalmaya araç değer kaybı denilmektedir. Yani kazadan önceki aracın hali ile kaza sonrasında tadilat görse dahi değişen parça veya onarım işlemlerinden kaynaklı bir değer azalması söz konusu olmaktadır. Detaylı bilgi için “Araç Değer Kaybı Nedir?” başlıklı makalemizi inceleyebilirsiniz. Sonuçta aracın orijinalliği bozulmuş olup piyasadaki değerinde bir azalma meydana gelmektedir. Bu durum sadece fiziksel olarak aracın durumu ile alakalı olmayıp pazardaki talebi ve araca bakış açısıyla da doğrudan ilgili olmaktadır. Resmi kayıtlara göre kaza geçmişi olan bir araca bakış açısı şüpheli olup tercih edilebilirliğini olumsuz etkilemektedir. Genel itibariyle yaşanan araç değer kaybının bir şekilde karşılanması ve mağduriyetin giderilmesi ihtiyacı ortaya çıkmaktadır. Bu da araç değer kaybı başvurusu ile mümkün olmaktadır. Tazminat olarak alınacak bu para için başvuru süreci birkaç adımdan oluşmaktadır. Bu adımları genel hatları ile şöyle sıralayabiliriz:
• İlk olarak araç değer kaybının tespiti gerekmektedir. Bu tespit sigorta şirketi veya bilirkişi tarafından yapılmaktadır. Bu esnada kaza tespit tutanağı ve kaza yerine ait fotoğraflar kullanılmaktadır.
• Tespitin ardından mağdur taraf karşı tarafın sigorta şirketine yazılı müracaat eder. Burada ekseriyetle matbu bir dilekçe doldurulur ve beraberinde kaza tespit tutanağı, bilirkişi raporu, hasara dair fotoğraflar, ehliyet ve ruhsat fotokopileri de yer alır.
• Söz konusu başvuru karşı tarafın sigorta şirketine eposta yoluyla veya iadeli taahhütlü posta yoluyla yapılır. Günümüzde genel olarak eposta yoluyla web sitesi üzerinden yapılmaktadır.
• Sigorta şirketine yapılan başvurunun ardından sigorta şirketi bu başvuruyu değerlendirmeye alır. Yasal olarak 15 gün içerisinde başvuru ve belgeler incelenerek cevap verilmelidir.
• İnceleme sonucunda sigorta şirketi başvuruyu olumlu bulursa tazminat ödemeyi kabul eder.
• İnceleme sonucunda başvuru olumsuz değerlendirilirse veya ödenecek tazminat yetersiz bulunursa Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvuru yolu açıktır. Günümüzde bu seçenek oldukça yoğun bir şekilde kullanılmaktadır.
• Sigorta Tahkim Komisyonu’na yapılan başvurular yaklaşık 6 ay gibi bir zaman zarfında değerlendirilerek sonuçlandırılır.
• Belirli bir limite kadar komisyonun vereceği karar kesin olmakla beraber daha yüksek meblağlar söz konusu olduğunda itiraz yolu açık olup temyize gidilebilir.
Yukarıda da belirtildiği üzere araç değer kaybı başvurusu ilk olarak kusurlu tarafın sigorta şirketine yapılmaktadır. Başvuru esnasında başvuru dilekçesi, kaza tespit tutanağı, bilirkişi raporu, trafik poliçesi, araç ruhsatı, ehliyet ve kimlik fotokopileri gibi evraklar gerekebilmektedir. Bu nedenle başvuru yapılırken hazırlanması tavsiye edilmektedir. Detaylı bilgi almak için web sitemizde yer alan whatsapp hattı üzerinden değer kaybı hukuku alanında uzman avukatlarımıza ulaşabilirsiniz.
Eğer araç değer kaybı başvurusu 2 yıl içerisinde gerçekleştirilmezse zaman aşımı söz konusu olmaktadır. Bu nedenle söz konusu kaza tarihi baz alınarak oluşan mağduriyetin giderilebilmesi için 2 yıl içerisinde değer kaybı ödemesi için başvuruda bulunmak gerekmektedir. Kaza anında araçta oluşan hasar giderilmiş olsa dahi onarım ve parça değişimi gibi işlemler aracın 2. el piyasasında değer kaybına uğramasına yol açmaktadır. Bu tutarın doğru bir şekilde hesaplanarak mağduriyetin hukuki yollarla giderilmesi önem arz etmektedir. Bu noktada değer kaybı avukatı devreye girerek gerekli hukuki başvuruları ve mücadeleyi yürütmektedir. Artvin araç değer kaybı başvurusu ile ilgili gerekli bilgileri sizlerle paylaşmış bulunuyoruz. Detaylı bilgi almak için hukuk büromuza ulaşabilirsiniz.